tisdag, september 29, 2009

Filmrecension: "En shopaholics bekännelser"

Att Rebecca Bloomwood jobar på en ekonomitidskrift hjälper henne inte mycket. Hon bor med sin kompis i hennes lägenhet och hennes maniska shoppande gör att räkningarna bokstavligen läggs på hög. Skitjobbet på tidningen ger inte tillräcklgt betalt och hon förstår att hon har att välja på att dra ner på kostnaderna eller jaga upp lönen. Som av en händelse snubblar Rebecca på en story som verkar bli hennes räddning. Men skulderna minskar inte precis, när hon drar nytta a den uppmärksamhet hon fått genom sitt scoop.

”En shopaholics bekännelser” är definitivt vad man brukar kalla en typisk tjejfilm. Isla Fischer passar riktigt bra som filmen huvudperson Rebecca Bloomwood. Filmen baseras på den omåttligt populära boken med samma namn av Sophie Kinsella. Själv var jag inte speciellt förtjust i boken och faktiskt gillar jag filmen bättre. Men jag blir lite förvirrad. Det känns inte som att filmmakarna har kunnat bestämma sig för om de vill framställa Rebeccas shopping som ett charmigt personlighetsdrag eller som ett missbruk.

Det finns nu en rad böcker i serien om Rebecca Bloomwood och filmen lämnar slutet öppet för en uppföljare baserad på de senare böckerna. Med tanke på att filmen inte fått speciellt bra recensioner tvekar jag dock på att det kommer att bli aktuellt.

”En shopaholics bekännelser” bjuder inte på många djupare scener och filmen får helt enkelt ses som ren och lättsam underhållning. Jag hörde någon recensent kalla filmen för en skrikig version av Lyxfällan, och jag är nog beredd att hålla med.

Betyg: 3


FAKTA
Längd: 100 minuter
Genre: Romantisk komedi
Regi: P.J. Hogan
Bolag: SE Buena Vista
Pris: 160:- (cdon.se)


Inga kommentarer: