tisdag, augusti 25, 2009

Bokrecension: "Vita" av Melania G Mazzucco

New York i april 1903. Ångbåten Republic når sin destination och stjälper av mer än tvåtusen immigranter vid Ellis Island. Bland immigrantskarorna återfinns två italienska barn på tolv och nio år, Diamante och Vita. De har skickats till New York av sina fattiga föräldrar för att skapa sig ett bättre liv där. I Little Italy på Manhattan råder kaos och misär och Diamante och Vita får kämpa sig till en plats i den italienska kolonin. Genom hunger, våld och förtryck möter de båda barnen emigranternas hårda liv. Tillsammans upptäcker de död, frestelser, kärlek och svek. Hela tiden i väntan på lyckan och en bättre framtid.

Författaren Melania G Mazzucco har hyllats för Vita. Den kommer hela tiden ut på nya språk, och snart kommer den även att bli film. Boken är baserad på författarens egen släkthistoria där läsaren får följa sökandet efter de saknade pusselbitarna.

Jag minns inte senast jag blev så gripen av de första sidorna av en bok. Inledningen är en krigsskildring som beskrivs på ett så vackert språk att jag bara önskar att resten av boken ska fortsätta på samma sätt. Men riktigt så bra blir det inte. Den gripande inledningen som fick mig så engagerad övergår i en mer vardagligt berättad historia. I mitten av boken återkommer sedan det intensiva och vackra berättandet, men så försvinner det igen. Delar av boken är så otroligt bra, medan andra delar inte riktigt lyckas med att få mig engagerad. Samtidigt är den på det stora hela välskriven och oerhört intressant ur ett historiskt perspektiv. Vita lämnar ett avtryck som värmer.

Betyg:

FAKTA
Bok: Vita