måndag, augusti 31, 2009

Bokrecension: "Snabbt byte" av Janet Evanovich


Stephanie Plum var gift med Dickie Orr i ungefär femton minuter, sedan var han otrogen och de skilde sig. Nu har han försvunnit och Stephanie är huvudmisstänkt. Har Dickie dött, blivit mördad eller går det att hitta honom? Och kan Stephanie Plum överlista den som försöker sätta dit henne? Och vad har prisjägaren Ranger alias Carlos Manoso med saken att göra?

”Snabbt byte” är den trettonde boken i serien om prisjägaren Stephanie Plum av Janet Evanovich. Detta är den första boken jag läst av Janet Evanovich, men jag tror inte att den kommer att vara den sista. En riktig mysdeckare som är precis lagom spännande för sådana som jag som vanligtvis inte gillar deckare.

När jag gick på högstadiet hade de första böckerna i serien precis kommit ut och flera av mina kompisar tipsade mig om dem. Tyvärr blev det aldrig att jag läste dem, men nu inser jag att jag verkligen hade älskat de här böckerna när jag gick på högstadiet. De kan nog passa och uppskattas av alla åldrar. Här finns en bra blandning av spänning, humor och kärlek. Det som brister i boken är översättningen till svenska som vid ganska många tillfällen känns väldigt amatörmässig. Boken är fylld av lokala talspråk och slarvfel. Men är man ingen språkpolis är det bara att njuta av böckerna om den galna prisjägaren Stephanie Plum.

Betyg:




FAKTA
Bok:
Snabbt byte
Författare: Janet Evanovich
Antal sidor: 253
Förlag: Damm förlag
Pris: 159:- (CDON)




Inga kommentarer: