söndag, augusti 09, 2009

De senaste böckerna


Under de senaste två veckorna har jag lyssnat på tre ljudböcker. Vinden skugga av Carlos Ruiz Zafón, På det fjärde ska det ske av Kajsa Ingemarsson och Flyga Drake av Khaled Hosseini.

Vinden skugga är en sådan bok som har möjlighet att bli en av klassikerna. Men för min del kändes den för långdragen. Han använder ett så vackert och detaljerat bildspråk, men det blir till slut för mycket. Man tappar fokus och spänningen försvinner i alla detaljer.

På det fjärde ska det ske är inte alls min typ av bok. Jag har inte så väldigt mycket att säga om den faktiskt. Hade ganska svårt att hålla isär den boken från andra i samma genre eftersom de är så otroligt lika varandra.

Flyga drake förtrollade inte mig så som den verkar ha gjort med så många andra. Men den var vackert och varmt berättad, och framför allt väldigt intressant, skrämmande och tänkvärd.

Inga kommentarer: