lördag, februari 18, 2006

Bidragen i melodifestivalen

Ikväll är det dags för den första delfinalen, i Leksand. Jag har lyssnat på de 8 bidragen.

Andreas Johnssons låt är riktigt bra, men någon typisk schlagerlåt är det inte riktigt.
Hannah Graaf kör en lite småmysig 50-60-talslåt som faktiskt är helt okej. Frågan är bara hur långt det räcker på scenen.
Pandang kör ett helt annat, rap-liknande, sound. Inte helt i min smak måste jag erkänna.
Storfavoriten Linda Bengtzings bidrag är en riktig Bert-Karlsson-schlagerdänga. Den kommer vi säkert att få höra på radio i evigheters evigheter.
Magnus Bäcklunds bidrag är helt okej, men inte tillräckligt medryckande. Hoppas att han inte är lika stel och överrepeterad som när han deltog med Fame…
Anna Sahlene kan med rätt ljussättning och korreografi lyckas riktigt bra ikväll.
Electric Banana Band gör det de är bäst på- att vara roande och medryckande- men någon schlagervinnare blir det nog aldrig av detta bidraget.
Simone Morenos bidrag är originellt och har de rätta danstakterna. Men tyvär blir inte detta ett bidrag som går hem tillräckligt hos tittarna tror jag.

Tippade finalister: Jag tror att Anna Sahlene och Andreas Johnsson blir de 2 bidragen som skickas till final i Globen. Anna Sahlene har redan deltagit i uttagningen en gång, och dessutom representerat Estland i Eurovision Song Contest. Andreas Johnsson har nog många röster vunna genom att bara vara sig själv.

Inga kommentarer: